Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Ο ΠΛΟΥΤΟΣ Αριστοφάνης 2011



         ΠΛΟΥΤΟΣ       Αριστοφάνης    2011

Μετάφραση: Γιατρομανωλάκης

 

Πράξη 1η                1

Σκηνή: Χρεμύλος – Πλούτος - Καρίων

   ……..          

                                                                  
 ΠΛΟΥΤΟΣ: «Δράσης ο Δίας. Από φθόνο για τον άνθρωπο.
Όταν ήμουν νεαρός τον απειλούσα πως θα πήγαινα
Μόνο στους δίκαιους, στους τίμιους και στους σοφούς.
Κι εκείνος με εκατάντησε τυφλό
Για να μη ξεχωρίζω, λέει, κανένα.
Πολύ μισεί τους έντιμους το θείο!»
………..

ΧΡΕΜΥΛΟΣ: «Και θα έκανες παρέα μόνο με τους δίκαιους;»
ΠΛΟΥΤΟΣ: «Βεβαιότατα. Ναι.
Άλλωστε πάει καιρός που έχω να τους δω.»
ΧΡΕΜΥΛΟΣ: «Μην απορείς. Ούτε κι εγώ τους βλέπω.»….



                         Έρχεται ο Καρίων και ο Χορός των γεωργών

……….

ΚΑΡΙΩΝ: «Α!

Με νομίζετε πως είμαι

Άνθρωπος του χωρατά;
Διαθέτω σοβαρότης
Όταν είναι για λεφτά.»

ΧΟΡΟΣ: «Α να μου χαθείς  ζαγάρι

Που μας κάνεις το σεμνό!»  (τέλος χορικού)

…………
                  
                                                                        

Σκηνή: Βλεψίδημος                            2




ΒΛΕΨΙΔΗΜΟΣ: «Σαν ύποπτο μου φαίνεται το πράγμα

Δεν μ’ αρέσει.
Το να γίνεσαι ξάφνου πάμπλουτος
Κι από την άλλη να φοβάσαι
Μου φαίνεται βρωμοδουλειά»
ΧΡΕΜΥΛΟΣ: «Βρωμοδουλειά;»
ΒΛΕΨΙΔΗΜΟΣ: «Μπορεί να έχεις κλέψει απ’ τους Δελφούς που πήγες
Τίποτα ασημικά,κάνα χρυσαφικό.
       Και τώρα έχεις μετανιώσει…» 
…………         
……………………

Σκηνή: Πενία

…………..
ΠΕΝΙΑ: «Θα αναφέρω τελευταία την δική τους σωφροσύνη.
       Μαζί μου κατοικεί η αρετή και η κοσμιότητα
       Ενώ ο Πλούτος ξιπασιά και αυθάδεια δίνει.»


ΧΡΕΜΥΛΟΣ: «Βέβαια! Είναι κοσμιότητα μεγάλη
       Να μπαίνεις στα ξένα σπίτια
       Και να κλέβεις με το τσουβάλι!» (τέλος 3ης σκηνής)
………….
   Τραγούδι:     Όσοι έχουνε πολλά λεφτά…..

                                   
                                    3

Σκηνή: Πενία

…………..

ΠΕΝ:«Θα αναφέρω τελευταία την δική τους σωφροσύνη.
       Μαζί μου κατοικεί η αρετή και η κοσμιότητα
       Ενώ ο Πλούτος ξιπασιά και αυθάδεια δίνει.»
ΧΡΕΜΥΛΟΣ: «Βέβαια! Είναι κοσμιότητα μεγάλη
       Να μπαίνεις στα ξένα σπίτια
       Και να κλέβεις με το τσουβάλι!»
…….

(τέλος 3ης σκηνής)

…………

   Τραγούδι:     Όσοι έχουνε πολλά λεφτά…..



                                 4

Σκηνή: η γυναίκα του Χρεμύλου       


Γυ:  Βρε τι είναι αυτός ο σάλαγος…….
Κα: Φέρτε ποτά φέρτε κρασί….
…….




                                   5

Ποιήματα        Γ.  Σουρής       


«Ποιός είδε κράτος λιγοστό
 σ’ όλη τη γη μοναδικό,
   εκατό να εξοδεύει
 και πενήντα να μαζεύει;
Να τρέφει όλους τους αργούς,

        
                                                                                             
                                                    6

Σκηνή: Δίκαιος – Συκοφάντης.



ΠΛΟΥΤΟΣ: Τον ήλιο προσκυνώ με τιμή
          Ύστερα της Αθηνάς τη δοξασμένη γη
       Ντρέπομαι, φίλοι, για την παλιά μου συμπεριφορά

Για τους άχρηστους που έκανα παρέα μια φορά

…………..
    Έρχεται ο Δίκαιος
………….

Πλούτος: Τώρα όμως τα πάντα θα διορθωθούν
       Θα αλλάξω τελείως τακτική
       Και καθαρά θα φανερωθεί
       Πως άθελά μου είχα στους κλεφταράδες παραδοθεί
.
(τέλος 4ηςσκ.)
……….

ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ:Ώ Δία, ώ θεοί!
       Είναι δυνατό να τα ανέχεστε αυτά;
       Να με βρίζουν, να με κοροϊδεύουν
       Να αδικούν εμένα, άνθρωπο καλό
       Πατριώτη και φορέα κρατικό;
ΔΙΚΑΙΟΣ:Εσύ καλός και πατριώτης;
ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ:Όσο κανείς!
……
ΔΙΚΑΙΟΣ:Δε μου λες, ξέρεις καμιά τέχνη;
ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ:Ά, μπα!
ΔΙΚΑΙΟΣ:Έ και τότε πως ζούσες χωρίς να δουλεύεις;
ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ:Σου είπα. Παράγοντας, δημόσιος φορέας
       Δημόσια κονδύλια, ιδιωτικές εξυπηρετήσεις… 
 

  (τέλος 5ης σκηνής)



Σκηνή: η γριά               …………




ΓΡΙΑ: Μου ‘λεγε λοιπόν πως αυτά όλα
       Δεν τα ζητούσε για τον κόπο του
       Ά πα πα. Μόνο από αγάπη
       Να φορά ένα ρουχαλάκι και να με θυμάται…
ΧΡΕΜΥΛΟΣ: Δηλαδή μιλάμε για σφοδρό έρωτα…
ΓΡΙΑ: Ναι αλλά τώρα τίποτε.
       Άλλαξε ολότελα ο σιχαμένος. 

  (τέλος 6ης σκηνής)

………..

Τραγούδι:   Το χρήμα δεν το λογαριάζω……



                                      8

Σκηνή: Ο Ερμής       

………….


ΕΡΜΗΣ: Έλα μωρέ. Μη μου κρατάς κακία
       Τώρα που ‘σαι εξουσία…
       Έλα πάρε με στην παρέα σας.
ΚΑΡΙΩΝ: Βρε θα παρατήσεις τους θεούς
       Και θα ‘ρθεις μαζί μας;
ΕΡΜΗΣ: Αφού εσείς περνάτε καλύτερα…
ΚΑΡΙΩΝ: Βρε σύ! Βρε λιποτάχτη!
       Καθόλου δεν ντρέπεσαι;
ΕΡΜΗΣ: Όπου ευτυχείς, εκεί πατρίς! 
       

 (τέλος 7ης σκηνής)

…………

Τραγούδι:     μπεράτι


Σκηνή: Ο ιερέας        

……….
                

                                  9
ΙΕΡΕΑΣ: Γίνανε όλοι πλούσιοι.
       Παλιότερα που δεν είχαν τίποτε
       Να σου κι ερχόταν ο έμπορος και θυσίαζε αρνί
       Πού γλίτωσε την καταστροφή.
       Κι όποιος κέρδιζε τη δίκη, το ίδιο
       Κι αν κανείς θυσίαζε ιδιωτικά
       Καλούσε κι εμένα το σεβάσμιο παπά
       Τώρα κανένας δεν προσφέρει θυσία
       Κι ούτε μπαίνει πια στο ναό
       Εκτός για να χέσει με ησυχία.
       Να δεις παιδί μου, που από την μεγάλη πελατεία
       Γέμισε σκατό η πλατεία…
ΧΡΕΜΥΛΟΣ: Καλά κι εσύ δεν έχεις από εκεί το μερτικό σου;
ΙΕΡΕΑΣ: Το χω αποφασίσει σου λέω
       Θα παρατήσω τον Σωτήρα Δία
       Και θα ΄ρθω να πιάσω δουλειά σε σας.

                              (τέλος)

















                                                                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου